De passie van Beau Hissink, jeugdtrainer bij Avior

Met wie hebben wij het genoegen?
Hallo mijn naam is Beau Hissink. Ik ben 20 jaar en speel zelf in Dames 1 bij Avior als midden. Zelf speel ik al volleybal sinds ik 5 à 6 ben en heb dit altijd gedaan bij Devolco 88/Avior. Dit seizoen geef ik training aan de MB1 en de MC3.

Wat leuk dat je trainer bent geworden. Hoe is dat zo gekomen?
Volleyballen doe ik altijd met veel passie en liefde, en het leek mij zo leuk om dat door te kunnen geven aan de jongere generaties, in de hoop dat zij dezelfde passie ontwikkelen als ik! Ik ben begonnen met training geven toen ik 14 à 15 jaar was. Toen was ik nog een assistent bij de mini’s. Deborah (Behr) heeft de mini’s altijd training gegeven en doet dat tot de dag van vandaag nog steeds en dat vond ik zo leuk om te zien! Naarmate ik ouder werd wou ik ook mijn eigen team trainen. Het 6 tegen 6 spelletje trok mij het meest aan. Tegen die tijd had ik John Ogink als trainer, wie kent hem niet! Hij liet mij zien dat je met oefeningen iets zoals core stability leuk kan maken. Tegenwoordig train ik het liefst de meisjes B, ook al zijn het soms eigenwijze pubers 😉.

Wat vind je zo leuk aan training geven?
Het leukste aan training geven is de meiden veel plezier laten hebben terwijl ze druk zijn met het ontwikkelen van zichzelf en elkaar binnen het volleybal. Het is zo leuk om de meiden door het seizoen heen te zien groeien en misschien wordt er een hoger niveau gehaald dan gedacht. Ook leer je zelf heel veel van het training geven. Het laat jezelf weer een keer nadenken waarom je de beweging op die manier maakt, want daar gaan ze echt naar vragen. Maar het leukste is om aan het einde van de training te horen dat ze het leuk hebben gehad en met veel plezier uitkijken naar volgende week.

Waar ben je binnen je trainersaanpak al trots op en waar wil je nog in leren?
Ik ben wel trots op het feit dat ik er training sta te geven als 20-jarige en dat ik kan zeggen dat ik het al 5 jaar aan het doen ben. Ik zie heel weinig jonge meiden/jongens training geven binnen de vereniging, wat eigenlijk best jammer is. Door lekker dicht bij de leeftijd van de meiden te staan vertellen ze je vaker wat meer (dat heb ik gemerkt) en kom je makkelijker achter de persoonlijkheid van de meiden. Ik merk wel dat ik langzamerhand een beetje door mijn eigen ervaring heen ben en dat ik de meiden veel meer kan leren, alleen heb ik daar de kennis nog niet voor. Maar daar komt snel verandering in!

Want je doet nu een trainerscursus toch? Welke is dat en wat kan je erover vertellen?
Ik ben nu begonnen aan mijn VT3-opleiding, om zo een betere trainster te worden. Ik ga dat doen met het team wat ik dit seizoen heb, de MB1. Langzamerhand komt het op gang en hoop ik aan het einde van het seizoen een diploma te hebben. Het is allemaal heel duidelijk wat er gedaan moet worden. Ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken!

Heb je naast deze trainerscursus nog meer bijeenkomsten gevolgd om nog beter te worden als trainer?
Ik probeer zo veel mogelijk extra cursussen en bijeenkomsten bij te wonen. Er wordt veel georganiseerd vanuit de club, wat natuurlijk superfijn is. Zo is er trainerscafé georganiseerd m.b.t blessurepreventie en het zowel mentale als fysieke aspect van het sporten. Ook heb ik een cursus breed motorisch opleiden (BMO) gevolgd, om kinderen zo breed mogelijk op te kunnen leiden. Daarvan heb ik ondertussen mijn diploma binnen! Als ik vragen heb over het training geven of een situatie die zich afspeelt binnen het team, dan kan ik o.a. terecht bij Marc de Haan. Marc is de trainersbegeleider van de club. Bij hem kan ik altijd terecht als ik een vraag of advies nodig heb! Heel fijn om erbij te hebben binnen de club.

Heb je nog een tip voor andere trainers binnen en buiten Avior?
Ik vind het heel fijn dat er cursussen en bijeenkomsten opgezet worden of doorgegeven worden door de club. Zelf heb ik nooit echt buiten Avior gekeken, ook omdat ik er al heel mijn leven speel. Er zijn genoeg Instagram-posts, Facebook-pagina’s en natuurlijk andere trainers die iets weten van een bijeenkomst of cursus. Vraag ernaar! Ook kan je iets organiseren voor je trainers binnen de club en/of erbuiten, over algemene problemen of zaken waar trainers tegenaan lopen. Bijvoorbeeld: hoe moet je omgaan met pubers? Hoe ga je om met ouders van kinderen? Hoe kan ik mijn jeugd breder opleiden? Of hoe kan ik mijn team motiveren? Ik kan er nog wel meer bedenken. Er naar vragen is het belangrijkste want je bent echt niet de enige die daar tegenaan loopt.

Heb jij net als Beau ook de behoefte om een nog betere trainer te worden? Neem dan contact op met je coördinator, de JTC of met Marc via marc.dehaan@vv-avior.nl. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden die in de meeste gevallen voor jou volledig gratis zijn! Je kunt je ook alvast oriënteren via de website van de Nevobo, bijvoorbeeld via dit artikel